پرهام دیزاین

ساخت کابینت پلی اورتان با طراحی 3 بعدی

کابینت-پلی-اورتان

کیفیت بسیار خوب در کنار قیمت مناسب و ظاهر شیک، کابینت پلی اورتان را به یکی از بهترین انتخاب‌ها تبدیل کرده است. کابینت پلی اورتان در واقع همان MDF خام بوده که با رنگ مرغوبی به نام پلی اورتان پوشانده شده است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با زیر و بم کابینت پلی اورتان آشنا کرده و از مزایا و معایب آن برایتان بگوییم. اگر شما نیز قصد دارید تا با این نوع کابینت بیشتر آشنا شوید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

کابینت پلی اورتان چیست؟

همان طور که بالاتر اشاره شد، کابینت پلی اورتان از یک مغزی MDF به همراه روکش پلی اورتان تشکیل شده است. پلی اورتان ترکیبی از هاردنر و رزین بوده و این امر، سبب می‌شود که ویژگی‌هایی از هر دو ماده را دارا باشد. هاردنر نوعی ماده شیمیایی بوده که به عنوان سخت کننده، به صورت گسترده در رنگ‌آمیزی خودرو استفاده می‌شود و از رنگ در مقابل خراشیدگی، سرما، گرما و اشعه فرابنفش محافظت می‌کند. مزیت دیگری که ماده هاردنر بوجود می‌آورد این است که در مدت زمان بسیار کوتاهی حتی در درجه حرارت پایین نیز خشک شده و باعث می‌شود تا رطوبت موجود در آن به بافت چوب آسیب نرساند.

انواع کابینت پلی اورتان

کابینت پلی اورتان به دو دسته کلی تقسیم می‌شود که این دسته‌ها، پلی اورتان بر پایه آب و پلی اورتان بر پایه روغن هستند.

پلی اورتانی که بر پایه روغن ساخته می‌شود غلظت بیشتری دارد و دیرتر خشک خواهد شد؛ اما به لحاظ کیفیتی و طول عمر، دوام و البته قیمت بالاتری دارد. در نقطه مقابل، پلی اورتان بر پایه آب قرار دارد که رقیق‌تر از حالت روغنی می‌باشد و به همین دلیل، لازم است تا MDF در چند نوبت رنگ‌آمیزی شود. به‌خاطر طولانی بودن زمان خشک شدن رنگ پلی اورتان روغنی، پروسه تولید و نصب آن‌ها طولانی‌تر از کابینت پلی اورتان بر پایه آب است.

شکل دیگری که می‌توان کابینت‌های پلی اورتان را بر حسب آن دسته بندی کرد، ایرانی یا خارجی بودن آن‌ها است. جنس‌های اسپانیایی و ترک از مطرح‌ترین کابینت‌های خارجی محسوب می‌شوند که البته به دلیل وارداتی بودن، قیمت بیشتری نیز دارند.

انواع-کابینت-پلی-اورتان

مزایای کابینت آشپزخانه پلی اورتان

تمامی محصولات از مزایا و معایب به‌خصوصی برخوردار بوده و پیشنهاد می‌کنیم تا اگر قصد تهیه هر کدام را دارید، قبل از اقدام، با تمامی این موارد آشنا باشید. مزایای کابینت پلی اورتان عبارت‌اند از:

  • رنگ‌های متنوع

یکی از دلایل پرطرفدار بودن کابینت پلی اورتان، طیف رنگ وسیع آن است. تقریبا هر رنگی که نیاز داشته باشید تا بتوانید کابینت‌هایتان را با سایر لوازم منزل ست کنید را می‌توانید سفارش دهید. علاوه بر این، علاقه‌مندان کابینت پلی اورتان می‌توانند رنگ مورد علاقه خود را در بازه بسیار مات تا بسیار براق انتخاب کنند.

  • مقاومت در برابر خط و خش

مزیت بعدی این است که این دسته از کابینت‌ها بر خلاف دسته‌های دیگر، مقاومت بسیار زیادی در برابر خش و خط از خود نشان می‌دهند. برای مثال، اگر با پارچه‌ای که کمی زبری دارد بخواهید کابینت‌های موچود در بازار را تمیز کنید، بعد از مدتی خط و خش‌های ریز اما زیادی را روی آن‌ها می‌بینید؛ اتفاقی که هرگز برای کابینت پلی اورتان نخواهد افتاد.

  • مقاومت در برابر آب

از دیگر مزایای کابینت پلی اورتان، مقاومت زیاد آن در برابر رطوبت و آب است؛ بنابراین، شست‌وشوی آن‌ها بسیار راحت‌تر انجام خواهد شد.

  • مقاومت در برابر حشرات و قارچ‌ها

مقاومت در برابر حشرات و قارچ‌ها نیز یک مزیت دیگر برای این دسته از کابینت‌ها محسوب می‌شود. سطح صیقلی و ضد رطوبت کابینت پلی اورتان و همین‌طور نوع مواد استفاده شده در داخل رنگ، مانع از ورود حشرات و قارچ‌ها به داخل این کابینت می‌شوند و برای رشد این حشرات به هیچ‌وجه مناسب نیستند.

  • عدم نیاز به حاشیه

بر خلاف انواع دیگر کابینت‌های بر پایه MDF که در حاشیه آن‌ها نیاز به نوار PVC است، کابینت پلی اورتان نیازی به این حاشیه‌ها ندارد و رنگ می‌تواند به صورت یکپارچه تمام سطح کابینت را بپوشاند.

  • امکان انجام حکاکی

از دیگر مزایای این دسته، امکان حکاکی و ایجاد نقوش مختلف روی آن است. روی بسیاری از انواع کابینت‌ها، نمی‌توان طرحی ایجاد کرد زیرا رنگ آن‌ها آسیب می‌بیند؛ اما در کابینت پلی اورتان به دلیل این که رنگ آمیزی پس از برش تخته‌ها انجام می‌شود، امکان ایجاد طراحی روی ورق‌ها وجود دارد.

مزایای-کابینت-آشپزخانه-پلی-اورتان

معایب کابینت آشپزخانه پلی اورتان

در کنار مزایا، باید به معایب کابینت نیز دقت کرده تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید. مهم‌ترین معایب عبارت‌اند از:

  • عدم مقاومت در برابر حرارت

اولین ایرادی که می‌شود از کابینت پلی اورتان گرفت، این است که قرار گرفتن اجسام گرم روی آن در طولانی مدت باعث آسیب و خرابی خواهد شد.

  • قیمت بالاتر

قیمت بالاتر نسبت به سایر کابینت‌های بر پایه MDF، از جمله مواردی است که باید در نظر داشته باشید.

  • اهمیت نگهداری

در صورت نگهداری نامناسب، ممکن است شاهد کدر شدن و تغییر رنگ کابینت پلی اورتان باشید.

  • حساسیت به آب‌وهوای خشک

ایراد دیگر کابینت پلی اورتان، آسیب پذیری در برابر خشکی است. این نوع کابینت‌ اگر در معرض خشکی هوا قرار بگیرد، در طولانی مدت پوسته پوسته می‌شود.

معایب-کابینت-آشپزخانه-پلی-اورتان

رنگ‌های پرطرفدار کابینت پلی اورتان

همانطور که قبل‌تر اشاره شد، یکی از نقاط قوت کابینت پلی اورتان طیف رنگ بندی گسترده آن است؛ اما طبق تجربه، رنگ سفید و مشتقات آن مانند استخوانی یا شیری بیشترین محبوبیت را بین افراد دارند. علاوه بر این، از آنجا که رنگ‌های خنثی مانند نقره‌ای یا طوسی را می‌توان در کنار تقریبا هر رنگی استفاده کرد، این دسته هم از محبوبیت زیادی برخوردار است.

استفاده از رنگ‌های خنثی همچون سفید یا نقره‌ای در غالب کار و استفاده از یک رنگ شاد مثل زرد یا قرمز در کنار آن‌ها، می‌تواند بسیار چشم نواز و زیبا باشد.

توجه داشته باشید که علاوه بر انتخاب رنگ، می‌توانید برای روی کابینت هم طرحی را انتخاب کنید. بنابراین با ترکیب یک رنگ با طرح مناسب می‌توانید به یک کابینت با ظاهری خاص دست پیدا کنید. برای مثال، مدل نئوکلاسیک یکی از محبوب‌ترین سبک‌ها برای این دسته از کابینت‌ بوده که با حکاکی روی آن همراه است.

رنگ‌های-پرطرفدار-کابینت-پلی-اورتان

سفارش طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه پلی اورتان در تهران

طبیعتا تمامی افراد تمایل دارند تا طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه خود را به شرکتی معتبر سپرده تا از کیفیت نتیجه نهایی، مطمئن باشند. اگر شما نیز قصد دارید تا کابینتی شیک و خاص را در منزل خود اجرا کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا با مراجعه به شرکت پرهام دیزاین، از تجربه و تکنیک ایشان بهره بگیرید. پرهام دیزاین با انجام طراحی سه‌بعدی، نتیجه نهایی کار را به تصویر خواهد کشید و قطعا با مشاهده طرح‌های سه‌بعدی، بسیار راحت‌تر تصمیم نهایی را اخذ خواهید کرد.

قیمت هر متر کابینت پلی اورتان

یکی دیگر از موضوعاتی که برای اغلب افراد اهمیت دارد، قیمت هر متر کابینت پلی اورتان است. در واقع نمی‌توان قیمت مشخصی را برای هر متر از این کابینت مشخص کرد؛ چرا که عوامل بسیار مختلفی در این قیمت تاثیر داشته و هر کدام از مدل‌های موجود در بازار، هزینه متفاوتی را در پی خواهند داشت. اگر قصد دارید تا یک برآورد کلی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم تا با کارشناسان پرهام دیزان ارتباط برقرار کرده و از راهنمایی‌های ایشان بهره‌مند شوید.

کابینت پلی اورتان که جزو انواع کابینت آشپزخانه است در سالهای اخیر بسیار ترند بوده و در ساخت کابینت بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. انواع دیگری از کابینت مانند کابینت نئوکلاسیک، کابینت ممبران، کابینت هایگلاس و کابینت پی وی سی نیز در پرهام دیزاین به صورت 3 بعدی طراحی و بعد از تایید شما، برایتان ساخته خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستوجو
دسته بندی ها
مقالات مرتبط